Ut med det gamla och in med det nya

Visst är det underbart att kunna kasta något gamalt för att ersätta det med något nytt! Typ som när man städar garderoben eller ersätter någon idiot i ditt liv med någon ny, underbart helt enkelt. Lika underbart kändes det när jag idag läste en artikel från sverigesradio.se där de berättar om hur Frankrike har taget ett moget litet babystep mot en bättre mer grön värld. Hör och häpna de har instiftat en lag om att förbjuda plastpåsar i affärerna!! Grattis Frankrike för ert bidrag, visserligen är detta super för jag menar hur onödigt är det inte egentligen med massa plastpåser till allt? Ta med er egna pappkassar o lägg ner frukten där om nu nu är så rädda för de ska bli äckliga. Ytterligare en intressan sak är visst att EU har räknat på att till 2019 ska vi använda max 90 plastpåsar per år, per person. Jag skattade lite för mig själv o tänkt vad e är det EU håller på med, räknar plastpåsar, haha. Men ni vet som alltid finns det även en ekonomisk vinst i det hela och i detta fall skulle FRankrike generera över 3000 nya jobb genom att flytta produktionen av påsar till Frankrike där påsarna kommer producers av majs eller potatis vilket är jättebra! 
 
Nä kära läsare visst känns det underbart att läsa något sånt här vid lunch. I artikeln nämndes även en liten söt frukthandlare som sa så fint:
 
-Vi måste tänka på våra bar, på framtiden. 
 
Så sant så sant säger jag och önskar er en fortsatt bra dag! Btw så kommer ett instagramkonto dyka upp alldeles snart där jag tänker lägga upp lite av inläggen och när det kommer nya samt lite andra fina bilder bara. Vem gillar inte det? Men som sagt jag lovr att uppdattera er om när detta händer!
 
/Er Frispråkare 
 
 
 
 
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=11061&artikel=6466269
Underbara miljön | |
Upp