Små vampyrer små

Dessa små blodsugande små varelserna som de flesta hatar visar sig återigen på nyheterna. Tyvärr har jag inte hittat något tecken på att vampyrer skulle finnas eller en nyhetsartikel som påvisar detta, men en likande art, myggor helt enkelt. Jag tror ni alla vet känslan av att precis lagt sig i sängen och plötsligt hör man ett svagt ljud av det man inte vill höra precis när man lagt sig tillrätta, ljudet av en mygg jäkel. För som ni alla vet bidrar dessa små djur inte bara till att du förlorar en mikro-liter blod utan även ett mysigt ärr för att just påminnas om att du blivit drabbad. Detta myggbett kan sedan kan förstöra hela din outfit för du har ett rött fett märke någonstans på kroppen (varit där) och du får gå runt med ett slags begär av att just klia på det. Jag tror jag precis har beskrivit väldigt detaljerat hur man känner sig efter att ha fått ett myggbett! Lovar er jag tror inte att ingen av er har blivit drabbade och har ni inte så, GRATTIS! Nej utan det jag vill komma fram till är att känner du inte såhär efter ett myggbett kan det vara något helt annorlund något som till och med kan vara farligt. 
 
Om ni inte redan vet så har det pratats en del om ett virus som kallas zikavirus som smittas via myggor i Sydamerika och främst Brasilien. Det har varit mycket diskussioner kring detta i samband med OS som ska hållas där, därför tror jag att debatten om myggor samt dess förmåga att smitta virus har blommat upp i Sverige igen. Omkring 1960-talet upptäcktes en infektionssjukdom som gav feber, ledinflammation samy utslag vilket gjorde att en utredning startades i Sverige och det visade sig att värmen hade gynnat spridningen av myggorna då de trivds mycket bra i sensommarsolen. Inte nog med att många blev smittade kunde du även få kronisk ledvärk vilket kvarstår hela livet. Detta virus har nu forskare hittat igen och därav har intresset för dessa små varelser återlivats. 
 
Det som oroar främst är hur snabbt myggor som bär på sjukdommar sprids. Anledningen till spridningen tror jag är globalisering, ett fritt resenade mellan alla världens länder men detta innebär också ett fri spridning. Ett exepmel på vad spridningen har medfört till Sverige är de myggor som bär på malaria, oh yes de finns här. Ett annat virus som oroar förutom zikaviruset är inkooviruset. Detta virus ger hjärninflammation vilket inte är särskilt härligt. Men okej ni fattar grejen det finns massor och åter massor av virus samt inflammationer som myggor sprider men ska vi gå runt och vara rädd för detta nudå?
 
Jag skulle säga utifrån att ha surfat runt på nätet lite och läst om dessa små vampyrer så tror jag att sannolikheten att bli biten av en mygga som bär på malariaviruset är lika stor som att träffa på en riktig vampyr. 
 
Så nej orliga behöver vi nog inte vara men jag vill bara upplysa om en liiten grej här. Visst säger vår hjärna döda såfort vi ser en mygga? Ja, det gör min med lovar, dock vill jag att vi ska komma ihåg att dessa myggor är mat för så många andra djur, inte minst för fåglarna. Så¨enligt mina beräkningar behöver vi bara checka resväskan om vi varit utomlands, låta fågelpoppulationen växa samt se till att inte bjuda på en temperaturökning så de trivs allt för bra. 
 
Ja kära läsare jag hoppas ni inte blivit allt för bitna hitintills i allafall och skulle ni ha råkat ut för detta så fortsätt iallafall frispråka!
 
/Er Frispråkare
 
 
 
http://www.forskning.se/2016/07/12/svenska-myggor-ocksa-sjukdomsspridare/
Frispråka | |
Upp