En busschafför är en "man med glatt humör"

Ja hörreni är det som låten lyder när vi var små? Är busschaufförer dels en män samt någon med glatt humör? Senast idag åkte jag själv buss, i detta fall med en manlig chaufför men med ett inte så glatt humör. För er som är i Sverige just nu vet att det är väldigt varmt och just denna chauförren tyckte nog vi skulle lida lite extra än alla andra. Inte genom något allvarligt men genom att ha på elementen samt alla bussens lampor som inte aaalls genererar värme va??? De övriga passagerarna började såklart undra hur det kunde vara såhär varmt i bussen och ifrågasatte busschauffören. Svaret blev i stil med: Er fel att ni åker med.
 
Det fick mig att börja fundera på det här med busschaufförer och allt konstigt som hänt under den senaste tiden där busschafförer varit inblandade. Senast för två dagar sedan rapporterade SVT Nyheter om en chafför som kommit i kluven med en asylsökande. Chaffören påstår sig ha blivit fotograferat samt fått en fraktur i handen efter ett slag från mannen. Mannen själv säger han blivit påhoppad, slagen, medan chaffören gjort rasistiska påhopp. Detta är inte första gången en sådanhär incident förekommer, däremot har busschafförerna inte det så lätt tror jag.
 
Detta beror dels på mycket skit som yrket innebär så som stress, otrevliga passagerare, korta pauser och dåliga arbetsförhållande. Jag hade själv aldrig klarat av att arbeta som busschafför pågrund av dessa anledningar samt att det verkar alltid vara deras fel såfort lagen rycker in. Jag menar hur ofta ser vi att chafförerna får sin röst hörd gäntemot offren i tidningar eller på hemsidor?
 
Det är en komplex fråga det här med vem som har rätt och vem som har fel men oavsett så tror jag att det är en fråga om en tvåsidig lösning. För liksom måste man vara otrevlig som busschafför bara för att det är dåliga förhållanden. Trotts allt är det inte passagerarna som valt yrket för dem eller de som anställer dem. Jag förstår såklart att det kan vara en fråga om protest, att aldrig riktigt vara nöjd samt att de träffar såå mycket folk dagligen att man faktiskt inte kan vara trevlig mot alla.... Fast jo det kan man! jag har träffat många härliga busschafförer som har hälsat och till och med stannat ibland när man kommit försent. Men ja ja ja, jag vet att vissa ev er tänker att det är en fråga om kvinnor och män, dock tror jag inte det. Jag tror det mer handlar om en åldersfråga för generellt är de yngre chafförerna jag mött mycket mer mottagliga och överlag vänligare. Förståss ska man inte dra alla över en kant och det gör jag inte heller, men jag står fortfarande fast vid min åsikt. 
 
Detta börjar låta hyfsat dystert så låt mig komma till delen där jag plockar upp mitt basrecept för allt! Låt oss helt enkelt vara en liten gnutta positivta. Jag tror att vi kan lösa problemet med otrevliga busschafförer genom tre lösningar som tillsammans blir helt superba. 
 
För det första, bekämpa otrevligheterna från passagerarna! För tänk såhär, om en busschafför träffar 100 personer under en dag och majoriteten av dem inte hälsar eller är glada så är det rätt mycket negativ energi som chaffören får utstå eller hur? Om då istället majoriteten är positiva, glada trevliga, vänliga ja helt enkelt bra passagerare så tror jag att den positiva energin kommer smitta av sig.
 
För det andra tror jag inte det är nyttigt för någon att sitta bakom en ratt för resten av sitt liv. Jag tror att busschafförer behöver få känna sig levande göra annat, få lite omväxling! Låt det finnas paus-år där chafförerna får arbeta med något annat så som på kontor, verkstäder eller på annat sätt innom företaget. visst det är ett komplicerat system mycket mer komplicerat än att bara låta det var som det är nu men jag tror det lönar sig i längden. Inte bara för individerna i sig utan för de unga med, de nya som vill komma in i branschen.
 
Sist men inte minst, gör en uppgradering! Nya kläder med fräsiga färger, låt de få bestämma lite mer än bara vilket stolsläge deras stol ska vara i samt ge dem möjlighet att försvara sig mot passagerares anklagelser. För trottsallt som kund är det inte alltid vi som har rätt.
 
Ja kära läsare, jag tror detta är ett ämne som faktiskt berör er flesta så kommentera och frispråka mera!
 
/Er Frispråkare
 
 
 
 
 
Frispråka | |
Upp