Att vara neutral är faktiskt också ett val !!!

Finns det något mer irriterande i en situation än när någon försöker att inte ta ställnting, att inte göra ett val. Jag förstår att du kan tycka det är jobbigt att behöva välja mellan två personer eller två vägar att gå men det finns ingen anledning att inte göra något ändå. Är det bara jag som har upplevt detta såååå många gånger?! Särskilt när det är ett bråk eller en diskussion mellan två parter och den tredje parten känner sig tvungen att välja. Detta störande beteende har jag börjat möta mer och mer i min närhet som en liten smygande pest som sakta men säkert förgiftar ens närmänniskor och får dem att försöka agera neutralt. Men vet ni vad? Att vara neutral är faktiskt också ett val!!
 
Det ända här i världen jag kan komma på som faktiskt är neutralt det är en lösning med ph runt 7, eller om du är utan smink eller kanske en produkt utan perfym, INGET ANNAT. För allt annat är antingen åt det ena hållet eller det andra och samma sak är det med människor. Ni kan inte säga ni är neutrala och sen göra ingenting. För precis som jag nämnde så är även det ett val, att göra ingenting. Låt mig ta en tydlig liknelse:
 
Du sitter på en parkbänk en solig dag under ett av de största trädet i parken. Fåglarna sjunger och kaffet i din hand smakar ljuvt, det är en islatte. Inget kan tränga igenom dina tankar mer än det plötsaliga ljudet från ett skrikande barn som har ramlat av sin cykel två meter framför dig. Du inser att du har två val: 
 
1. Hjälp pojken men riskera att bli blodig, smutsig och indragen i situationen.
2.Sitt kvar på parkbänken och ta en ny klumk av ditt iskaffe medan du låtsas som ingenting.
 
Du väljer alternativ två för du vill vara neutral, inte lägga dig i, inte behöva bli smuttsig eller blodig. Men HALLÅ det är inte att vara neutral för du valde precis att förvärra barnets situation som förlorar stora mänger blod och har nu ett större ärr för livet än vad han eller hon hade behövt ha.
 
Där ser ni, det finns inget som heter att vara neutral och inte vilja lägga sig i eftersom du alltid påverkar situationen även genom att inte göra något. Åh gud jag hoppas så innerligt att någon som har varit den här "neutrala" personen läser detta och förstår. Men ny kommer vi till den stora frågan: 
 
-Vad ska jag göra om jag inte vill lägga mig i då?
 
Kära du nu ska jag berätta ännu en sak för dig, du kan inte välja att inte lägga dig i men du kan välja mellan att vara smart eller inte smart. Tänk såhär, om du har två personer som står på varsin sida om dig illustrera det hur du vill. Två personer står på varsin sida om dig och du väljer att vara neutral mot båda två när de frågar dig vad de ska göra, vet du vad som händer då ? Jo båda två börjar tvivla på dig eftersom du nekar dem genom att vara neutal, säger att du är inte värd att anstränga dig för vilket resulterar i att förtroendebarometern sjunger rätt drastiskt, vi säger till 50 % på BÅDA PARTER. Så varsågod folk fortsätt vara neutrala om ni vill förlora båda parter tillslut. Eller börja förbättra er och läs vidare.
 
Välkomna allihopa till min lilla avslutande del, ja detta är som paradiset från bibeln eller något i varje inlägg. Känn harmonin då hatet har tvinat bort, försvunnit och ersatts av en ljuv sommarvind. Nej nog med snack nu och åter till business. Jo, kära läsare vill ni försöka lägga er i så lite som möjligt men samtidigt inte förlora förtroendet hos någon av parterna (gud detta låter som ett omöjligt recept). Den hemliga ingrediensen äääääääär, LÄGG ER I !
 
Okej okej, ni måste tycka jag är heelt från vettet nu, lägga dig i ? Wait whaaat????? Det är ju det jag inte vill göra, men nu ska jag berätta för er det finns olika sätt att lägga sig i på. Felet folk gör är att de lägger sig i situationen av olika anledningar det ni ska lägga er i är personerna. Ni ska bry er om personerna i sig inte om själva situationen för den är inte väsentlig utan personerna. För om ni hjälper personerna med tips och tricks kring hur de kan göra för att själva må bättre, för hallå vem mår inte dåligt i ett bråk huh? gör du detta kommer personen inte bara känna sig bättre och bli gladare utan även prioritera dig lika högt på listan och förtroendebarometern slipper sjunka. Helt fantastiskt ju!
 
Nu vet även jag om att vissa av er där ute kommer fortsätta att skylla på att ni är neutrala vilket är helt okej om ni är en neutral lösning med ph 7. Är ni inte detta så sluta, läs inlägget en gång till o kanske ytterligare en gång till. Sen vill jag även säga till dig som råkar eller har råkat ut för en eprson som föärsöker vara neutral att våga säga ifrån för man mår inte bra som vänn att ha en vänn som inte hjälper en för de är rädda för sitt eget skinn. Vad är det liksom? Nä säg till berätta, upplys personen och frispråka fearlessly.
 
/Er Frispråkare
 
 
 
 
 
 
Frispråka | |
Upp